FrågaSKATTERÄTTÖvrigt11/09/2013

Skattereduktion

Hej Vi är 3 syskon som äger varsin tredjedel av ett fritidshus. Sedan ett drygt år tillbaka har en av oss slutat betala den överenskomna månadsavgiften för löpande kostnader och underhåll. Han har ej heller bidragit till dyrare akuta reparationer. För ett år sedan blev han satt i personlig konkurs. Kan vi göra något för att framtvinga ett betalningsansvar? Det blir ju fel när han får utnyttja rotavdrag för kostnader som vi andra betalar.

Lawline svarar

Hej,

Enligt Inkomstskattelagen är det endast personen som faktiskt har haft utgiften som får göra avdrag för den och därmed får skattereduktion. Se 3:e punkten 11 § i 67 kap (och notera första meningen i 13 a §) i Inkomstskattelagen som du hittar https://lagen.nu/1999:1229#K67R12.

Det tredje syskonet har alltså inte rätt att göra sådana avdrag eftersom han själv inte kan redovisa att han har haft de här utgifterna då han inte har betalat. Att skuldsätta sig räknas skattemässigt inte  som en utgift; det krävs en kontant överföring från personen.

Det finns dock inte heller någon allmän betalningsskyldighet att bidra till underhåll på en samägd fastighet om man inte avtalat om det. Noter att muntliga avtal är relevanta. Ni får i sådant fall göra er fordran gällande i konkursen.

Thomas HefnerRådgivare