Skatterättsliga skillnader mellan köp och gåva av andel i fastighet

Hej! Min nuvarande sambo ägde ett hus, när jag skulle "köpa in mig" skrev vi ett gåvobrev, vi var på banken och han fick pengar för 50% av huset. Vad blir det för skillnad för mig om man skriver ett gåvobrev eller att jag köper hälften av fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns två viktiga skatterättsliga skillnader om du köper andel i fastigheten eller om du får den i gåva. Efter förvärvet ska du ansöka om lagfart på din halva av fastigheten. Om du fått din andel i gåva behöver du inte betala stämpelskatt i samband med ansökan om lagfart, vilket du måste vid köp. Stämpelskatten är 1,5 % av det värde som är högst av fastighetens taxeringsvärde eller köpeskillingen. Det som styr om förvärvet ska ses som ett köp eller en gåva är den ersättning som du betalat till din sambo. Om ersättningen uppgår till minst 85 % av fastighetens värde ses förvärvet som ett köp, vilket innebär att du ska betala stämpelskatt. Det spelar alltså ingen roll om ni upprättat ett gåvobrev, det är ersättningens storlek som styr.

Den andra skillnaden är att om ni i framtiden säljer fastigheten så påverkas din eventuella vinstskatt av huruvida du köpt din andel i fastigheten eller fått den i gåva. Vid en försäljning ska ni betala kapitalvinstskatt om köpeskillingen överstiger anskaffningsvärdet. Om du köper din andel av fastigheten från din sambo blir det belopp du betalar till honom ditt anskaffningsvärde. Om du däremot får andelen i gåva övertar du halva hans anskaffningsvärde, vilket kan vara betydligt lägre om han ägt fastigheten under lång tid. Vid köp av andelen kommer din sambo att behöva betala vinstskatt om det belopp du betalar är högre än vad han köpte (halva) fastigheten för, medan gåva inte medför några skattepliktiga konsekvenser för honom. Vid kapitalvinstbeskattning ses förvärvet som gåva om köpeskillingen understiger fastighetens taxeringsvärde och annars som ett köp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare