FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/11/2014

Skatterätt - förseningsavgift

Hej,

Jag har hamnat i en lite tråkig situation med förseningsavgift pga. utebliven deklaration. Jag fick ett brev med föreläggande om avgift på 2000kr den 6 oktober. Min fråga är, är inte skatteverket skyldiga att skicka ut en varning redan i första stadiet på 1000kr? Jag fick endast en på 2000kr först.

Detta kom som en chock för mig då jag var helt säker på att jag deklarerat, är normalt sett väldigt skötsam med sådant..

Lawline svarar

Hej Robin! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Förseningsavgift som institut regleras i Skatteförfarandelag (2011:1244). I 48 kap. finns regler om förseningsavgifter. i 1 §  sägs att man ska ta ut en förseningsavgift om man inte har deklarerat i rätt tid. I 5 § sägs att storleken på förseningsavgiften för dig blir 1 000 kr. I 7 § regleras situationen kring flera förseningsavgifter, vilket du har fått i.o.m att beloppet är på 2 000 kr. Av regeln följer att du ska få ett föreläggande om 2 000 kr tre månader efter att du skulle betala in den första förseningsavgiften.

Av din fråga följer att du inte har fått något första föreläggande (på 1 000 kr) varför skatteverket verkar ha gjort fel i ditt fall. Det första föreläggande för din del kan, och ska, endast vara på 1 000 kr.

Mattias VilhelmssonRådgivare