FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt09/06/2016

Skatteplikt vid tävlingsvinst

Hej, jag undrar om tävlingsarrangör - företag - är skyldig att anmäla vinnare och vinstsumma - 75 000 kr i detta fall - till Skatteverket, eller om det är upp till vinnaren? Vad kan hända om ingen av dessa parter anmäler?

Lawline svarar

God eftermiddag!

Då er fråga gäller anmälan om vinstpengar till skatteverket blir Inkomstskattelagen (IL) tillämplig. I 8:4 IL beskrivs de fall då en tävlingsvinst inte anses vara skattepliktig,
tävlingsvinster är skattefria om de:

- inte hänför sig till anställning eller uppdrag,
- inte består av kontanter eller liknande, och
- avser minnesföremål eller har ett värde som inte överstiger tre procent av prisbasbeloppet avrundat till närmaste hundratal kronor.

Utifrån vad ni beskrivit i er fråga, ter sig tävlingsvinsten bestå av kontanter som överstiger 3 % av prisbasbeloppet.

Då tävlingsvinsten enligt 8:4 IL anses vara skattepliktig, skall denna tas upp enligt 11:1 IL av vinstmottagaren. Om vinnaren inte deklarerat korrekt riskerar denne att utsättas för så kallad "skönstaxering". "Skönstaxering" är inget påtryckningsmedel, utan innebär att skatteverket kommer försöka fastställa ett så korrekt taxeringsbeslut som möjligt.

Hoppas detta besvarat er fråga!

Adrian NylénRådgivare