FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/05/2013

Skatteplikt för uthyrning av släpvagn

Scenario: En privatperson har en släpvagn som han skulle vilja hyra ut då han själv inte använder den. Han sätter ut en annons på t ex Blocket där han regelbundet annonserar att hans släpvagn kan hyras. - Är denna ”verksamhet” beskattningsbar? - Måste det finnas ett företag bakom verksamheten? - Gäller det olika regler om den hyrs ut av privatperson->företag, företag->privatperson, företag->företag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att en inkomst ska vara skattepliktig krävs det att den faller inom något av inkomstslagen näringsverksamhet, kapital eller tjänst.

Den situation som du beskriver verkar resultera i att inkomsten faller inom inkomstslaget näringsverksamhet. Det krävs inte att det finns något företag bakom verksamheten. Det kan – som i ditt fall – vara fråga om en privatperson som:

1)  självständigt bedriver verksamhet (personen i fråga avgör själv när släpvagnen ska hyras ut)

2)  verksamheten bedrivs yrkesmässigt (uthyrningen vänder sig till allmänheten och bedrivs regelbundet)

3)  verksamheten bedrivs med förvärvssyfte (uthyrningen syftar till att ge ekonomiskt utbyte, men behöver inte rent faktiskt gå med vinst)

Detta innebär att inkomst från uthyrningen ska tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet, med rätt till avdrag för eventuella omkostnader (t.ex. Blockets annonskostnad).

Det finns inga skillnader rörande skatteplikten om släpvagnen hyrs ut av en fysisk person eller en juridisk person (företag). Däremot gäller olika skattesatser.

Fysiska personer betalar kommunal och statlig inkomstskatt. Juridiska personer betalar endast statlig inkomstskatt på 22 %.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare