Skattekonsekvenser vid överlåtelse av halva huset

Hej!

Om jag har gett min före detta sambo min 1/2 del av huset som gåva med ett vederlag på 200 000 kr! räknas det som blandat fång principen då!? så jag inte behöver skatta för det eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När en fastighetsöverlåtelse har inslag av både köp och gåva tilllämpas huvudsaklighetsprincipen, detta skiljer sig från blandad överlåtelse av lösa saker som till exempel en bostadsrätt, då tilllämpas delningsprincipen. Huvvudsaklighetsprincipen innebär att hela överlåtelsen anses vara köp eller gåva beroende på vilken del överlåtelsen har mest karaktär av. Fastigheten anses som gåva om den överlåts för mindre än fastighetens taxeringsvärde, och om den överlåts till mer än taxeringsvärdet anses det som köp. Om marknadsvärdet understiger taxeringsvärdet anses det ändå vara köp om överlåtelsen sker till marknadsvärdet. Eftersom det rör sig om halva fastigheten är det halva taxeringsvärdet som blir avgörande för om det är gåva eller köp. För att överlåtelsen ska bli en gåva krävs också gåvosyfte, men mellan närstående så presumeras gåvosyfte. Gåvor är skattefria (Inkomstskattelag 8 kap 2 §).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare