FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt29/08/2018

Skattefritt skadestånd

Skadestånd som man får för att man suttit häktad viss tid. Är det skattefritt ??

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäkringsersättningar och skadestånd regleras i IL 8 kap. 15 och 22 §§. Dessa reglerar dock enbart försäkringsersättning vid sjuk och olycksfall samt ersättning vid sakskador.

Skadestånd för att man suttit häktad en viss tid , skulle betraktas som ideellt skadestånd. Genom utveckling av praxis har ideella skadestånd kommit att bli helt skattefria.

Vänliga hälsningar,

Hanna MustafaRådgivare