FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt30/06/2018

Skattefria intäkter bör redovisas

I en ideell föreningskonto behöver man redovisa alla intäkter i konton vid årsskiftet oavsett om det är bidrag, medlems avgift eller gåvor?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tycker absolut att du ska redovisa intäkter från bidrag, medlemsavgifter och gåvor. Dessa typer av intäkter är skattefria för ideella föreningar och då är det viktigt att tydligt visa att dessa inte ska beskattas.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se

Carl Trolle OlsonRådgivare