FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt28/12/2018

Skattefri inkomst

Ska den skattefria ersättningen från LÖF landstingets ömsesidiga försäkring för behandlingsskada räknas som inkomst?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, fastän den är skattefri räknas det som en inkomst. Det är dock inget som behöver tas upp i deklarationen, då den är skattefritt. Generella bestämmelser om skattefria inkomster hittar du i 8 kap. inkomstskattelagen, och 15 § handlar om försäkringsersättningar vid sjukdom och olycksfall.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att ställa fler frågor!

Joel ÅkerlindRådgivare