FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/03/2018

Skattebrott och skattskyldighet för otillåtet bettingupplägg

Jag är osäker på om jag gör mig skyldig till skattebrott eller eventuellt grovt skattebrott.

Jag använder spelbolagens (bet365, bethard osv) generösa välkomstbonusar för spel på fotbollsmatcher. Typfallet innebär att jag sätter in 1000 och får 1000 i bonus. Eftersom jag bara kan få bonusarna en gång per sida i mitt namn har jag börjat spela på mina vänner, mot att de får en andel av vinsten som genereras. Jag swishar då pengar till min vän som sedan sätter över dessa på spelsidorna. Jag har skapat dessa konton och det är jag som lägger alla spel. Eventuella vinster plockas ut och jag får tillbaka majoriteten av vinsterna. I snitt får mina vänner 2500 kronor. Hela arbetet med att sätta in pengar på de 23 sidorna jag spelar på och sedan lägga spelen och ta ut vinsterna för att sedan avsluta samarbetet tar vanligen 5-10 dagar per person. Jag spelar på flera parallellt.

Jag har för en tid sedan nått en punkt där mina vänner mot en ersättning på 1500 kronor rekommenderar nya kandidater jag kan spela på. Detta har blivit väldigt storskaligt för mig och jag tjänar flera hundra tusen varje månad. I snitt betar jag av sju personer varje vecka. Vinsterna är inte skattepliktiga eftersom alla spelbolagen som används är inom EU/ESS. Dock skulle detta kunna betraktas som någon form av näringsverksamhet. Jag vill göra rätt för mig och inte åka på rejält straff med fängelse som följd. Bör jag vara orolig om jag inte betalar skatt på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt mig kommer du förmodligen inte anses skattskyldig för det bettingupplägg du beskriver i din fråga, även om det sannerligen låter som att du skapat någon form av "näringsverksamhetsliknade" upplägg.

I princip alla stora spelbolag har som avtalsregel att du inte får agera för en annan part när du spelar på ett konto. Ett spelkonto är endast tänkt för personligt bruk. När du lägger spel på andras konton begår du avtalsbrott gentemot de olika spelbolagen.

Själva "verksamheten" i sig är alltså inte tillåten. Detta faktum gör det dock inte helt uteslutet att du slipper betala skatt för inkomsten. Inkomster från otillåten verksamhet kan i vissa fall tas upp till beskattning i inkomstslaget tjänst. Detta förutsätter dock att verksamheten hade beskattats om den bedrivits lagligt. I din fråga föreligger inte denna förutsättning då, precis som du säger, bettingvinster inom EU/EES är skattefria. Således kan du enligt mig knappast vara att anse som skattskyldig i detta fall.

Det du bör oroa dig för är nog istället spelbolagen. Det kan naturligtvis vara mycket svårt för ett spelbolag att fånga upp en "osynlig" tredje part (vilket i detta fall är du). Upptäcks bettingupplägget du beskriver av spelbolagen kommer dock de berörda kontona med all säkerhet stängas ner och alla pengar på dem gå förlorade.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare