Skatt vid försäljning av jordbruksfastighet

Hej

En vän håller på att sälja sin bostad för att flytta. Bostaden är också en jordburksfastighet och min vän har varit skriven och haft sin bostad där i över 30 år. Skattesatsen vid vinst på försäljning av en bostad är såvitt jag kan förstå 22% medan motsvarande skattesats för en jorbruksfastighet är cirka 27%. Vilken skattesats blir applicerbar i det här fallet?

Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga samt stort tack för att du använt en av våra Expresstjänster!

Du har helt rätt i att den totala vinsten vid försäljningen av jordbruksfastigheten ska beskattas med 27%.

Försäljning av en jordbruksfastighet anses vara en försäljning av näringsfastighet. Din väns jordbruksfastighet är alltså rent skattemässigt en näringsfastighet. Trots det ska försäljningen redovisas i inkomstslaget kapital om din vän är en enskild näringsidkare, detta enligt 13 kap 6 § Inkomstskattelagen.

Enligt 45 kap 33 § Inkomstskattelagen ska 90% av vinsten beskattas i inkomstslaget kapital. Skattesatsen för inkomstslaget kapital uppgår till 30%, se 65 kap 7 § Inkomstskattelagen. Detta innebär alltså att 90% av vinsten ska beskattas med 30 %, och således utgörs skatten av 27 % av den totala vinsten.

Ponera att din vän gör en vinst med 1 000 000 kr vid försäljningen av fastigheten. I så fall ska 90% av 1 000 000 kr beskattas, och skattesatsen på dessa 90% är sedan 30%. Skatten landar då på 1 000 000 * 90% * 30% = 270 000 kr.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Är det något ytterligare du undrar över eller om du inte riktigt förstår mitt svar så är du varmt välkommen att kontakta mig på cornelia.najafi@lawline.se så ska vi reda ut det hela.

Allt gott!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare