FrågaSKATTERÄTTArvsskatt25/09/2017

Skatt vid ärvda aktier

Min far avled för ett par månader sedan och vi (jag och min syster, ända barn) undrar hur man skall göra med pappas aktie portfölj värde runt 600,000,00SEK.

Skall de säljas, skattas och delas upp eller man kan för över aktierna till 50% mig 50% min syster och skatta vid senare försäljning? Jag har samma bank som Pappa, systern har annan bank.

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Denna fråga rör främst den skattemässiga situation som uppsåt vid ärvda aktier och är reglerad i inkomstskattelagen. Aktier hör till inkomstlaget kapital och i 44 kap. 26 § inkomstskattelagen (IL) anges att kapitalvinster ska tas upp till det beskattningsår som tillgången avyttras (säljs). I 44 kap. 21 § IL anges det att om en tillgång ärvs ska förvärvaren träda in i den tidigare ägares skattemässiga situation. Dessa två paragrafer innebär därmed att beskattningen sker först vid en eventuell försäljning samt att skatten kommer beräknas på samma sätt som den hade beräknas för fadern.

Rörande frågan om aktierna behöver säljas är det en fråga för arvskiftet som ska ske, då ska faderns egendom fördelas mellan arvvingarna. Det kan ske vid ett arvsskifte enligt 23 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB), när arvsskiftet är färdigt ska en handling upprättas som skrivs under av samtliga delägare 23 kap. 4 § ÄB.

Som ni ser finns inget hinder mot att ärva aktierna enligt ärvdabalken utan man kan ärva den egendom som vilken annan egendom som helst.

Hoppas ni fick svar på frågan!

Jakob PeräRådgivare