FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt26/08/2015

Skatt på spelvinst inom EU/EES-området

jag betalade skatt till vinnare pengar i England ?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du behöver skatta på spelvinster i England när du är svensk medborgare eller är bosatt i Sverige.

England är med i EU. Du behöver inte betala skatt om du vinner pengar på spel i andra EU-länder eftersom det är skattefritt i Sverige. Har du spelat på Internet krävs det att bolaget har spellicens inom EU/EES.

Är du osäker på om bolaget har spellicens inom EU/EES bör du kontakta bolaget eller ta kontakt med Skatteverket. Normalt sett behöver du inte ta upp det i din inkomstdeklaration, eftersom det sannolikt är skattefritt.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare