Skatt på gåva från Schweiz

Min far som är 92 år och från Schweiz, men bosatt i Sverige vill skänka sina pengar till mig, hans dotter, som han har ärvt från sina släktingar där. Kan man föra över pengarna direkt till mitt konto som en gåva? Behöver pengarna beskattas, när vi inte har gåvoskatt i Sverige? Är det bättre att föra över pengarna till hans konto först och sen till mitt? Behöver någon blankett fyllas i, eller räcker det med att skriva ett brev till schweiziska banken om be om överföringen?

Tacksam för svar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner beskattas inte gåvor i Sverige (detta framgår av 8 kap 2 § inkomstskattelagen)vilket betyder att du inte kommer att beskattas för överföringen. Det har ingen betydelsen att gåvan kommer från utlandet. Vad gäller övriga frågor rekommenderar jag dig att kontakta banken i Schweiz.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare