FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/11/2021

Skatt på bodelningsförvärv, ovanligt stora banktransaktioner och registrering av bodelningshandling

Hej,

Jag kommer bli klar med en bodelning där en fastighet jag ägt tillsammans med min ex make ingår. En större summa kommer därför att överföras till mig och till mitt svenska bankkonto. Hur går jag tillväga? Vilka upplysningar krävs till banken i Sverige? Det är ett land utanför EU och och jag blir utköpt från min exman. Räcker det med bodelningsavtalet som är skrivet av jurister. Vilka uppgifter ska ev Skatteverket ha? Antar att det inte ska skattas i Sverige på detta. Jag är nu folkbokförd igen i Sverige eftersom jag flyttat hem innan denna bodelning är helt klar.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du håller på med en bodelning och att egendomen från bodelningen helt eller delvis kommer från utanför Sverige. Nu undrar du vilka uppgifter banken kan vilja ha när du för över större pengasummor till ett svenskt bankkonto, vad Skatteverket kan vilja veta om bodelningen samt huruvida inkomsten från bodelningen är skattepliktig i Sverige. Din fråga är finansrättslig, familjerättslig och skatterättslig och regleras i Penningtvättslagen, Äktenskapsbalken (ÄktB), Inkomstskattelagen (IL) och Skatteförfarandelagen (SFL). För att svara på din fråga går jag först igenom vad en bank kan komma att ha för frågor om dina transaktioner, om och hur ett bodelningsavtal ska registreras hos Skatteverket och avslutar med att gå igenom huruvida inkomst från bodelning är skattepliktig i Sverige eller inte.

Du kan få frågor om insättningens ursprung och behöva styrka ursprunget med handlingar

Svenska banker måste följa penningtvättslagen bl.a. för att förhindra att transaktioner som sker via banken har att göra med brottslig verksamhet som penningtvätt och terrorismfinansiering. För att efterleva detta måste bankerna göra bedömningar av risken för att utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering. Lagen ställer höga krav på att banken har god kunskap om sina kunder och deras bankaffärer.

För att efterleva lagen uppmärksammas bankerna av transaktioner som uppfattas som ovanliga eller som banken inte förstår bakgrunden till. Banktjänstemannen är då skyldig att fråga dig om syftet med transaktionen, var pengarna kommer ifrån och vad de ska användas till etc. I vissa fall kan banken även behöva se avtal, kvitton, fakturor eller andra handlingar som styrker din förklaring.

I ditt fall innebär det att banken kan uppmärksammas av att du sätter in ovanligt stora summor pengar och kan då komma att kräva dig på handlingar som styrker transaktionens ursprung. Då kan det bli avgörande att du har förmåga att bl.a. visa upp bodelningshandling, dokument som har att göra med skilsmässan och andra handlingar som kan styrka att pengarna härstammar från bodelningen.

Ni väljer själva om ni vill registrera bodelningshandlingen hos Skatteverket

Det är alltid upp till parterna i bodelningen själva om de vill att bodelningshandlingen (avtalet) ska registreras hos Skatteverket eller inte - det är således aldrig ett krav att registrera bodelningshandlingen. Det ska dock framhävas att bådas underskriften behövs för att kunna göra registreringen. Hur registreringen går till och vilka uppgifter som Skatteverket behöver hittar du här.

Inkomst från bodelning är inte skattepliktig och behöver inte deklareras

Förvärv genom bodelning är enligt 8 kap. 2 § IL skattefria. Det innebär att det som tillfaller dig i bodelningen inte ska beskattas i Sverige. Om du dock säljer egendom som har tillfallit dig i bodelningen, beskattas du dock på kapitalvinsten precis som vanligt. Det är endast förvärv i direkt samband med en bodelning i sig som är skattefritt.

Endast skattepliktiga inkomster, dvs. sådana inkomster som ska tas upp till beskattning, ska tas med i inkomstdeklarationen som skickas till Skatteverket (31 kap. 2 § 2 p. SFL). Det innebär att förvärven från bodelningen, som är skattefria inkomster, inte ska ingå i din svenska inkomstskattedeklaration.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare