FrågaSKATTERÄTTArvsskatt25/11/2016

Skatt på arv

Hur mycket skatt skall man betala på en aktie post som vi tre syskon precis ärvt . Värde 740.000 tusen h

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen är förvärv genom arv skattefria. Detta innebär att ni inte ska betala någon skatt på aktierna som ni ärvt. Dock om ni gör en vinst när ni sedan säljer aktierna så måste ni betala skatt på det. Som omkostnadsbelopp (i princip förvärvskostnaden) ska ni då ta upp det pris som arvlåtaren hade på aktierna, se 44 kap. 21 § inkomstskattelagen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare