Skapande av app

Hej! Jag tänkte fråga dig om en situation som jag ligger i för tillfället. Jag har gått i en kurs som heter Entreprenörskap i min skola och där var vi delade i olika grupper och varje grupp har en affärsidé som skall pitchas. Våran affärsidé var en App. Jag blev sugen på att starta denna idén speciellt efter vi har pitchat framför Almi Investor, men min grupp var oklara och vägrade starta igång denna idén. Tänkte fråga om jag startar denna idén själv, kan de anklaga mig senare? Eller stoppa mig på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar du om du kan skapa den här appen själv utan att dina gruppkamrater hindrar dig från att göra det.

Den lagen jag främst kommer att tänka på är upphovsrättslagen som skyddar immateriella rättigheter såsom litteratur, filmer, serier men även appar i form av datorprogram (1 § andra punkten upphovsrättslagen).

För att en app ska skyddas av lagen måste någon ha faktiskt skapat appen. Det betyder att idéer på hur appen ska se ut och fungera skyddas inte av upphovsrättslagen

Utifrån din fråga låter det som att ni faktiskt inte har skapat appen än och att den endast utgör en affärsidé. Det betyder att det är fritt fram för dig att skapa den här appen utan att dina kamrater kan hindra dig från att göra det. Dessutom betyder det att dina kamrater inte kommer kunna skapa samma/liknande app när du väl har skapat den här appen.

Om du verkligen vill komma igång med appen rekommenderar jag att du skapar den innan dess några av dina kamrater skulle få för sig att göra det.

Jag hoppas att jag kunde svara på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare