Skälighetsbedömningen av konkurrensklausul i anställningsavtal

Hej! Jag har en fråga angående en formulering i ett anställningsavtal. Jag har för mig att ett avtal kan förklaras ogiltigt om villkoren är orimliga. Då kopian på avtalet är en bild så kan jag ej kopiera texten här, därav länken: http://tinypic.com/r/10x8t8m/5 Min fråga är alltså: Kan en arbetsgivare förhindra en tidigare anställd att ingå en ny anställning hos ett annat företag i samma bransch?

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Du har helt rätt. Konkurrensklausuler är visserligen giltiga som huvudregel enligt avtalslagen § 38, men av samma paragraf framgår även att de inte får sträcka sig längre än vad som kan anses skäligt, alltså att de inte får vara alltför långtgående, alltför orimliga.

Det är inte helt klart hur den bedömningen ska göras. I praxis och i förarbetena har fokus lagts på en helhetsbedömning där främst dessa omständigheter beaktats: Är klausulen ensidigt upprättad, arbetstagarens positionen i företaget, lönen innan uppsägning och ersättning från företaget under tiden konkurrensklausulen har verkan, hur mycket "know-how" arbetstagaren kan tänkas sitta inne på och klausulens bindningstid.

Generellt kan sägas att bindningstider längre än två år inte accepteras och ofta blir det bara problem när bindningstiden är längre än ett år. Åtta månader, som i ditt fall, är därför inte oskäligt i sig. Klausulen måste dock ha som syfte att faktiskt skydda företagets "know-how", inte bara att binda dig vid företaget.

Om jag utgår från att du håller på med läxhjälp har du inte en ledande position i företaget, bedömningen kommer därför handla om i vilken utsträckning du har tillgång till företagets "know-how". Då det dyker upp allt fler läxhjälpsföretag blir det viktigt för dem att skydda sina kunskaper. Har företaget, och du, tillgång till kunskap som särskiljer företaget från andra, kan klausulen anses fylla en viktig funktion och därmed upprätthållas av rättsordningen.

Det blir dock svårt för mig att sia om, det är oklart hur klausulen skulle bedömas. Planerar du att bryta mot den rekommenderar jag att du först söker vidare rådgivning.

Hoppas att det ändå var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare