Skälig tid för avhjälpande enligt konsumentköplagen.

Hej! Det står i konsumentköplagen att säljaren förbinder sig att reparera en trasig vara inom skälig tid och skäligt pris. Vad menas med skälig tid? Har väntat på en reparatör till vårat trasiga spabad i över 3 månader nu. Det enda säljaren har sagt är att dom tar alla i turordning och att det är högsäsong för pooler nu. Ska jag acceptera detta???

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Enligt 26§ 3st konsumentköplagen skall avhjälpande ske inom skälig tid; precis som du säger. Det som sägs i förarbetena till konsumentköplagen är att bedömningen av vad som är skälig tid är köparens intresse. Häri torde ligga faktorer som hur viktig varan är för köparen. Är det exempelvis köparens bil, som denne använder för dit- och hemfärd till och från arbetsplatsen?

Det jag också kan utläsa ur förarbetena är att det här med avhjälpande inom skälig tid är mycket kort tid. Det talas om att det skall ske omedelbart. Säljaren kan dock, enligt förarbetena, hävda tidsursäkt om det är så att köparens vara går att använda i någon mån. Detta innebär att om ditt spabad har "småfel" kan säljaren göra gällande sin s.k. tidsursäkt.

Min bedömning är att 3 månader är alldeles för lång tid. Dessutom kan du har rätt till en ersättningsprodukt under tiden din vara inte har avhjälpts.. Om detta inte fungerar får du kräva omleverans, kräva prisavdrag eller häva köpet (se 28§ 1st konsumentköplagen).

Förarbeten: Se prop. 1989/90:89 s. 120 ff.

Lawline RådgivareRådgivare