Skälig hyra för rum i lägenhet

Hej, jag har hyrt ut 1 rum i min hyreslägenhet som jag förstahands kontrakt på. Idag drygt 2 månader efter att den inneboende flyttat ut, vill hon ha tillbaka 2000:- i månden för 3 månader alltså 6000 kr, som jag har på mig att betala tills den 31 maj, Hon har ju skrivit på kontrakt oss emellan, rummet ca 10 m2, hyrdes ut möblerat, tillgång till dusc toalyy och stort fullutrustat kök, även tillgång till tvättmaskin, i hyran ingick el och WIFI, vem bestämmer om de är en skälig hyra eller ej? Jag tucker att en inbealning inom 9 dagar är orimligt. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Hyran vid andrahandsuthyrning ska vara skälig (12 kap. 55 § jordabalk). Det finns dock ingen fingervisning i lagen om vad skälig hyra är, utan det är Hyresnämnden som bestämmer vad som är skälig hyra vid tvist. När man hyr ut sin hyresrätt i andra hand har man rätt att göra ett påslag på hyran om bostaden hyrs ut möblerad eller delvis möblerad. vanligtvis brukar Hyresnämnden godkänna ett påslag som är större än 10–15% för en lägenhet som är möblerad. Det kan också beaktas om t. ex en parkeringsplats ingår.

När det gäller uthyrning av ett rum i en lägenhet så gör man ungefär på samma sätt. Nyttjar man ett sovrum, vardagsrum och kök är det rimligt att man betalar halva hyran med ett litet påslag för möblerna. Jag vet inte hur stor din lägenhet är, om den inneboende nyttjade alla rum i lägenheten och hur mycket hyra du betalade eller hur mycket hen betalade till dig. På grund av detta kan jag inte säga vad som bör gälla i detta fall.

Jag kan dock illustrera det såhär:

Om hyran är 8 000 kr, lägenheten är möblerad har två sovrum och hyresgästen får nyttja allt i lägenheten (utom det andra sovrummet) är det rimligt att den inneboende betalar halva hyran med ett 10 % påslag för slitage av möbler, d.v.s. 8000/2 + 4000 x 0,15 = 4 600. Om denne betalt mer hyra än vad den borde enligt detta exempel har denne rätt att återfå hyran.

Lawline RådgivareRådgivare