Skälig hyra för inneboende i hus

Hej. Jag är inneboende i ett hus. Utnyttjar hela huset med vitvaror och möblemang, tv och musikanläggning. Vi delar på mat, el och andra avgifter. Och jag betalar hyra.

Men hur ska hyresvärden beräkna ut hyran för mig korrekt?

Tacksam för svar. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Lagen reglerar inte frågan om hur mycket man får ta ut i hyra mer än att den säger att hyran ska vara skälig. (12:19 st 5 JB). Hyran är inte skälig om den är mycket högre än hyran för liknande lägenheter sett till det s.k. bruksvärdet (12:55 st 1 JB). En lägenhets bruksvärde är det praktiska värde den har ur hyresgästens synvinkel.

En rimlig riktlinje bör vara att utgå från hur stor andel av husets yta du använder, exempelvis hur stor andel ditt rums yta utgör av hela husets yta.

Det är alltså jämförelsen som man gör med liknande lägenheter som avgör vad som är en rimlig hyra. Därför är ett tips att kontakta hyresvärdar som har förhandlat fram sina hyror med en lokal hyresgästförening och fråga hur de har beräknat hyrorna.

Mer än så är tyvärr svårt att säga då det inte är en rent juridisk fråga utan en mer praktisk fråga som avgörs från fall till fall. Hoppas ändå att svaret gav dig en punkt att utgå ifrån!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare