Skälig hyra för inneboende?

Hej!

Om man blir inneboende på ca 10-15 kvm i en hyresrätt med en månadskostnad på 10000 kr vad är då rimligt att betala i hyra?

Med vänlig hälsning

Elin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler kring vad skälig hyra för inneboende kan tänkas vara eftersom olika faktorer påverkar bedömningen. Ofta är det så att den som äger lägenheten och den inneboende tillsammans kommer överens om vad som är rimlig hyra utefter krav och vad som ingår. Tyvärr är det dock i dagens samhälle vanligt att ockerhyra förekommer och därför kommer här några riktlinjer att gå efter:
Rimligast är att hyran bestäms efter den yta du hyr plus en andel av hyran för delade utrymmen. Med andra ord kan det uttryckas som så att grundhyran ska motsvara hur stor del av lägenheten som hyrs ut; halva hyran för halva lägenheten till exempel. Sedan kan självklart tillägg göras på cirka 10-15 procent om rummet samt övriga lägenheten är fullt möblerad. Dessutom görs ofta tillägg också för en rimlig del av kostnaderna för el, kabel-tv och annat som den inneboende kan tänkas använda.

Efter den informationen jag har tagit del av i din fråga blir det således svårt för mig att säga en summa för en rimlig hyra för din del. Men med hjälp de ovannämnda riktlinjerna kommer du och din hyresvärd tillsammans att komma överens om en rimlig hyra.

Som ett sista avslutande tips vill jag endast nämna att det är viktigt att ni skriver ett hyresavtal mellan er där det framgår vad ni har kommit överens om. Detta för att i framtiden kunna lösa eventuella tvister mellan er men även för bevishänseende. Desto mer precist och noggrant avtalet är desto bättre.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Hälsningar,

Josefin LindRådgivare