Skälig hyra

Hej!

Jag undrar vad rätt hyra blir för min inneboende.

Jag är ensamstående med 2 barn 10 och 13 år gamla.

Jag bor i hyresrätt på 83 m2 .Jag har 2 uteplatser och ett uteförråd.Inneboende har inget eget rum sover i vardagsrummet och använder 63 kvadratmeter av bostaden mina möbler samt sängkläder och porslin.Inneboende kan även nyttja de båda uteplatserna samt använder en del av uteförrådet.Jag har rätt att lägga på 15% på hyran för slitage.

Hyran är 8400 och det är en hyresrätt.Elen är 1000 kr i månaden.Tv och dator 1200 i månaden.

Frågan är vad är riktig hyra för inneboende.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad är en skälig hyra?

Hyran beräknas på vad du som hyresvärd själv betalar i hyra. Den inneboendes hyra bestäms i sin tur utifrån hur stor del av bostaden som han/hon nyttjar (63 %). Nyttjar du också dessa 63 % bör den inneboende endast stå för hälften av de 63 %.

Eftersom du tillhandahåller möbler är det som du nämner skäligt att göra visst påslag för slitage. Ingår andra förmåner som parkering etc. kan detta vara ytterligare saker som du har rätt att göra tillägg för. För att fastställa vad en skälig hyra är kan jag råda dig att titta på liknande uthyrningar i samma område, för att på så sätt få en uppfattning om prisnivån.

Hur mycket kan du ta i hyra?

Jag kan tyvärr inte ge något konkret svar på vad en rimlig hyra är utan att veta vilken standard det är på lägenheten, vilket område den ligger i etc. För hjälp med att beräkna hyran kan jag dock råda dig att besöka hyresnämndens hemsida och även boupplysningens hemsida.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare