Skäl för ensam vårdnad

Hej!

Min sambo har en 8-åring från ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka.

När han är hos sin pappa så sitter han bara i källaren och spelar tv-spel för att pappan inte vill hitta på något. De åkte tex inte ens och badade trots att det var över 30 grader en hel vecka. Maten han blir serverad där är nudlar, panpizza och gorbys.

Vi försöker att äta hemlagat minst 5 dagar i veckan och "aktivera" honom så mycket som möjligt. Men vi märker att han får mindre och mindre ork och att han har börjat "lägga på sig".

Vi misstänker även att pappan har blivit anorektisk då han rasat i vikt ner till skin och ben samt att 8-åringen aldrig ser honom äta.

Kan detta vara grund för ensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När föräldrar har gemensam vårdnad beslutar de tillsammans i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11, 13 §§ föräldrabalken). För att gemensam vårdnad ska fungera när föräldrarna inte bor ihop måste en förälder själv kunna bestämma i frågor som rör den dagliga omsorgen av barnet så som val av kläder, sovtider, vilken mat barnet ska äta och hur barnet ska tillbringa sin fritid.

Den ena föräldern kan inte få ensam vårdnad så länge barnet inte far illa i vardagen, att barnet får äta snabbmat och spela tv-spel när barnet är hos den ena förälder är i regel ingenting som föranleder en sådan allvarlig brist i barnets omsorg att ensam vårdnad är aktuell.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare