FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/09/2018

Skaffa hund med hundförbud

Vad händer med hunden om någon med hundförbud skulle skaffa den utan att stå som hundägare på papper? Skulle polisen skjuta hunden om de fick reda på det eller skulle dom sälja den/ge bort den till någon annan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Det är numera länsstyrelsen som ska ha huvudansvaret för djurfrågor.

Enligt 12 § lagen om tillsyn över hundar och katter kan hundar avlivas om de utgör en fara för människor eller djur. Den som bryter mot hundförbud kan dömas för överträdelse av hundförbud till böter eller fängelse i högst ett år, se 22 § lagen om tillsyn över hundar och katter.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare