Skadeståndsskyldig för skador orsakade av katt?

Grannen plingade på idag och sa att min katt bitit hans svärmor som behövde söka sjukvård och få en stelkrampsspruta. Mina katter bits inte så länge men inte håller på att busa hårt eller för mkt med dem. De säger alltid ifrån genom att först fräsa några ggr först. Nu önskar de skadestånd i form av sjukhuskostnader. Mina katter har kattdörr och håller sig inom bostadsområdet. Jag skulle behöva hjälp med vad som gäller.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom detta rör sig om en skada orsakad av en katt blir Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter tillämplig.

I 19 § av denna lag fastställs ersättningen för skador orsakade av hundar. Här gör man något som kallas för en é contrario-tolkning (motsats tolkning). Detta innebär att eftersom det ite finns en motsvarande paragraf för katter finns det inget strikt ansvar för kattägare att ersätta de skador som deras katt orsakat.

Alltså en sammanfattande bedömning i ditt fall blir att ni ej blir skadeståndsskyldiga då ni ej har ett strikt ansvar för de skador orsakade av er katt.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare