Skadeståndsansvar vid vållande till annans död

Hej!

Min far dog pga slarv inom vården. Det har varit en lång utredning av IVO med många inblandade och den visade på att alla sjuksköterskor som haft hand om min far agerat felaktigt vilket ledde till att han kom dit väsentligen frisk men avled inom knappt 24 timmar från att han kom till platsen. Vi anmälde omgående direkt efter hans död till alla instanser. Nu efter IVOs utredning var klar så beslutade försäkringsbolaget, som kommunen där det hände har, att anlita en utomstående försäkringsutredare. Detta bolag kom fram till att det definitivt var en patientskada och ärendet skickades då vidare till deras personskadeavdelning för att utreda samband och vilka ersättningar som kunde utges till dödsboet. Dessa kom väldigt snabbt fram till att det inte fanns någon som helst rätt överhuvudtaget till ersättning pga att vi inte anmält skada innan han avled. Är detta verkligen rätt? Hur ska man kunna anmäla innan han avled då skadan var att han just avled. Han var frisk när han kom dit och befann sig där mindre än 24 timmar, ska man behöva anmäla i förebyggande syfte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Som du säger låter det orimligt att ni ska behöva anmäla skadan innan ni ens fått kännedom om skadans existens. Försäkringsbolag har som mål att betala ut så lite pengar som möjligt, vilket kan vara en av anledningarna till det snabba och negativa svaret från utredarna. Min rekommendation är att ni kontaktar en advokat som kan representera er då ni absolut bör kunna erhålla ersättning för ett så pass grovt missförhållande som lett till att en förhållandevis frisk människa avlidit på under 24 timmar. Detta säger jag med bakgrunden av den givna informationen och faktumet att sådana här fall kräver en större expertis än vad man kan ge över nätet till exempel.

Jag hoppas att jag lyckats besvara dina frågor!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare