FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt06/03/2023

Skadeståndsansvar vid anordnande av event

Hej, Om en personskada eller materialskada sker på ett event sålt av ett eventföretag till ett annat företag som har konferens för sina anställda. Vilka krav finns då på eventföretaget och hur bör eventföretaget förbereda sig juridiskt för att inte bli skadeståndsskyldigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta hur regleringen av ansvarsfrågan vid uppkomna skador ser ut när ett eventföretag anordnar event åt ett annat företag.

Utgångspunkt – avtalsfrihet

Skadeståndsansvar regleras huvudsakligen i skadeståndslagen (SkL). Av 1 kap. 1 § SkL följer att lagen ska tillämpas endast i den mån inte annat är särskilt föreskrivet eller följer av avtal. Detta innebär att skadeståndslagens ansvarsregler är dispositiva. Det står därför parterna fritt att avtala om hur ansvarsfördelningen vid uppkommen skada ska se ut. Att komma ihåg i detta sammanhang är dock att sådana avtal är underkastade reglerna i avtalslagen, vilket innebär att avtal som är oskäligt betungande för motparten kan jämkas med stöd av 36 § avtalslagen; utgångspunkten är dock alltid att avtalsfrihet råder, och att jämkningsregeln kan göras gällande endast i rena undantagssituationer. Högsta domstolen (HD) har i sin praxis varit extra restriktiv med att jämka avtal mellan två näringsidkare, och uttalat att regeln främst kan användas i konsument- och näringsidkarrelationer (se NJA 2022 s. 354 p. 33).

Vad innebär det i ditt fall?

Ett eventföretag som vill undvika att ansvara för uppkommen skada i samband med anordnade event bör därför avtala med sin motpart om att eventföretaget inte ska svara för uppkommen sak- och/eller personskada. Skulle en friskrivning från ansvar vara alltför långtgående kan det eventuellt medföra att en domstol skulle finna anledning att jämka det, men det är mycket tveksamt. Mitt råd är därför att eventföretaget avtalar med motparten om att den inte ska ansvara för skador som uppkommer i samband med anordnande samt genomförande av eventen. Notera dock att detta bara är vad som gäller rent juridiskt – en ansvarsfriskrivning kan i vissa fall göra motparten mindre villig att anlita eventföretaget i fråga, men det ligger utanför frågeställningen som behandlas i det här svaret.

Om det ej finns avtal­– vad gäller enligt lag?

Härnäst kommer jag redogöra för vad som gäller för uppkomna skador om det saknas ett avtal som reglerar ansvarsfördelningen mellan anordnaren av eventet och beställaren.

Av 2 kap. 1 § SkL följer att den som av oaktsamhet vållar sak- eller personskada ska ersätta skadan. För att skadeståndsansvar ska inträda brukar man tala om att det ska finnas en skada, som ska ha orsakats genom oaktsamhet, och att det råder adekvat kausalitet (vilket betyder ungefär okomplicerat orsakssamband) mellan den uppkomna skadan och det oaktsamma agerandet. Det är alltså som huvudregel bara aktiva handlingar som kan grunda skadeståndsansvar. Undantagsvis kan man dock bli skadeståndsskyldig genom passivitet. Huvudsakligen gäller detta om man är ansvarig för säkerheten på en plats, till exempel om man just anordnat ett event eller liknande. I sådana fall kan man bli ansvarig om man inte säkerställt att tillräckliga säkerhetsanordningar finns på plats. Som förtydligande exempel kan hänvisas till rättsfallet NJA 2021 s. 1050, där  en kvinna hade hoppat i en hoppgrop i ett aktivitetscenter, och därefter skadat foten. HD tog i rättsfallet hänsyn till hur pass långtgående säkerhetsåtgärder bolaget (tillhandahållaren av aktivitetscentret) hade vidtagit för att säkerställa att en skada som den inträffade inte skulle uppstå.

Vad innebär det här i ditt fall?

När man tillhandahåller någon typ av evenemang har man ett visst ansvar att se till att eventet kan genomföras på ett säkert sätt. Underlåter man detta kan man ådra sig ersättningsansvar för uppkomna skador. Detta gäller dock just om man inte avtalat om ansvarsfördelningen för uppkomna skador; SkL är alltjämt dispositiv rätt, som sålunda kan sättas ur spel genom avtal.

Slutsats och sammanfattning

Det bästa sättet för ett eventföretag att inte ansvara för skador som uppkommit i samband med genomförandet av ett event är att avtala om fördelningen av ersättning. Har man ett avtal som reglerar detta, kan skadeståndsansvar på grund av skadeståndslagen inte göras gällande.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka in en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare