Skadeståndsansvar för kattägare

Hej Jag har en fråga gällande grannens utekatt som attackerat min kanin. Min kanin är en inne kanin och jag hade precis byggt en utegård för kaninen. Jag hade kaninen i sin utegård och jag satt där hela tiden förutom vid ett kort tillfälle då jag gick in för att hämta min kaffekopp som stod på bänken inne. När jag kommer ut så står grannens katt över min kanin och tänker precis sätta tänderna över hennes rygg. Jag hann skrämma bort katten då detta hände. Men såg precis hur kattens såg ut och vet vems det var. Min kanin blev djup chockad och chockade kaninen dör oftas av chocken, men jag hade tur så hon överlevde men fick uppsöka veterinär. Min fråga är då om jag har rätt att kräva min granne på veterinär kostnaden ? Jag har pratat med grannen och dom vill absolut inte ta något som helst ansvar för deras katt. Är det någon ide att polisanmäla eller tror ni att ärendet läggs ner direkt ? Känns rätt frustrerande om deras utekatt kan springa omkring och orsaka skador hos andra och ägaren slipper helt utan ansvar. Är det verkligen så ? Tusen tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hund- och kattägares ansvar för sina djur regleras i lag om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150).
Lagen föreskriver en generell skyldighet för djurägarna att hålla sina hundar/katter under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

För hundar föreskrivs dessutom ett s.k. strikt ansvar. Detta innebär att en hundägare ansvarar för de skador som hunden orsakar, oavsett om ägaren har varit vårdslös/agerat uppsåtligen. (Se lagens 19 §)
För katter finns dock inte ett sådant strikt ansvar. Detta innebär att de skador som en katt orsakar ska bedömas enligt skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207). Enligt SkL 2 kap. 1 § krävs det att kattägaren har agerat vårdslöst eller med uppsåt och att detta har lett till den aktuella skadan.

Jag tror därmed tyvärr att det blir svårt för dig att utkräva skadestånd från din granne. Enbart det faktum att din granne har låtit sin katt vistas utomhus räcker troligtvis inte för att grannen ska anses ha agerat vårdslöst. Ingenting i din fråga tyder heller på att grannen uppsåtligen har vållat skadan. Dessutom är det du som har bevisbördan för att grannen har agerat vårdslöst/med uppsåt, något som kan vara svårt att bevisa.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare