Skadestånd vid personskada tillfogad av hund

Jag blev illa biten i foten av en hund och fick sy 10 stygn. Hunden var kopplad inomhus hos en bekant som äger hunden

Jag har nu fått veta att denna hund har bitit andra före mig.

Vad ska jag göra och vad har jag rätt till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i Lag om tillsyn av hundar och katter samt skadeståndslagen. Du har lidit en s.k personskada tillföljd av ett hundbett vilket kan leda till skadestånd. Naturligtvis är det ägaren eller innehavaren till hunden som omfattas av skadeståndsskyldighet.

Har du rätt till skadestånd?

För hundar gäller s.k rent strikt ansvar, detta kan översättas till att ägaren ansvarar oavsett uppsåt eller oaktsamhet för alla skador som hunden tillfogar sin omgivning (19 § första stycket Lag om tillsyn av hundar och katter). Det krävs däremot fortfarande adekvat kausalitet för att erhålla skadestånd. Med detta menas att dina skador var beräknekliga och en naturlig följd av hundens agerande, vilket det verkar vara utifrån din fråga. Du har rätt till ersättning för 1. sjukvårdskostnader och andra kostnader, 2. inkomstförlust och 3. fysiskt och psykiskt lidande av varaktig och övergående natur, samt andra olägenheter (5 kap. 1 § skL). Du kan även få skadestånd för eventuella sakskador om något klädesplagg eller sko gick sönder i samband med bettet (5 kap. 7 § skL). Lämpligt är även att kontakta länsstyrelsen som kan omhänderta hunden för att undvika att hunden tillfogar fler skador eller olägenheter (11 § lag om tillsyn av hundar och katter).

Slutsats

Min bedömning är att du har anledning och rätt att kräva kompensation av ägaren till den hund som tillfogat dig skada. Exakt vilken ersättning du är berättigad till kräver en djupare bedömning samt fler upplysningar.

Om du behöver hjälp med att framställa en skadeståndsansökan samt få en djupare bedömning är du välkommen att boka en tid med en av våra verksamma jurister här.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare