Skadestånd på grund av hund

Min hund blev biten av en Hund som kom rusande ut på gatan. Det verkar vara så att ägaren inte har någon försäkring varken djur eller troligen inte någon hemförsäkring heller. Vad gör man då ? Min hunds skador

Höftkulan ur led får inte tillbaka den utan den ska opereras bort.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns en speciell lag som reglerar just skador från hundar. Den heter Lagen om tillsyn över hundar och katter (HKL).

Enligt 19 § HKL så har den som är ägare eller innehavare till en hund så kallat strikt ansvar för hunden. Det betyder att denne ansvarar för hunden även om hen inte gjort något fel. Du kan alltså begära skadestånd från ägaren.

Om du på något sätt varit medvållande till skadan gäller som allmän princip att skadeståndet kan jämkas, det vill säga sättas ned (6 kap. 1 § Skadeståndslagen).

Franck OlofssonRådgivare