Skadestånd om säljaren inte kan leverera varan

Hej! Jag la en beställning online från en ganska populär svensk sida. Det stod att paketet skulle komma inom 1-3 arbetsdagar, Den 4e arbetsdagen hade inte paketet kommit och jag kontaktade företaget per mail och de skriver att paketet kan ha fastnat/kommit bort på vägen. De erbjuder mig pengarna tillbaka eller att de packar ihop ett nytt paket med samma produkter och skickar det. Jag väljer att jag vill ha produkterna. De meddelar sen att en av produkterna i beställningen är slutsåld (notera att detta är en populär vara som var på rea). De erbjuder mig pengarna tillbaka på alla varor eller att de krediterar produkten som var slut och skickar de andra produkterna. Jag valde att de krediterar produkten och skickar resterande varor. Produkten de ska kreditera finns inte till samma pris på någon annan hemsida, därav kommer jag behöva beställa den till fullpris från en annan sida. Min fråga är då om jag kan begära att de betalar skadestånd på mellanskillnaden av vad deras produkt kostade och vad samma produkt kostar till fullpris på en annan sida?

Så tex om deras produkt kostar 1000 kr rabatterat och den kostar 1500 kr på annan hemsida, kan jag då begära att de betalar ut 500 kr extra till mig? Med tanke på att jag fick en orderbekräftelse och en leveransbekräftelse från dem per mail där det stod att min order var på väg till mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett företag dröjer med att leverera sin vara så har du som konsument rätt att hålla inne med betalningen och utöver det kräva fullgörelse av köpet, häva köpet eller begära skadestånd. Detta framgår av 10 § konsumentköplagen (KköpL). Eftersom varan som du i ett första skede beställt inte längre kunde levereras av företaget valde du att häva köpet. Skadestånd kan som nyss nämnts bli aktuellt vid säljarens dröjsmål, men dock är det så att ett skadestånd endast kan bli aktuellt om säljaren inte kan visa att dröjsmålet berodde på ett hinder som låg utanfö dennes kontroll och som hen skäligen inte hade kunnat räknat med, unvidikt eller övervunnit. Det framgår av 14 § KköpL och innebär lite förenklat att skadestånd bara kan bli aktuellt om det är säljarens "fel" att varan dröjt. Om det istället beror på att t ex en leverantör till säljaren dröjt med varan har du som konsument inte rätt till skadestånd. Men om säljaren inte kan bevisa att så är fallet kan hen bli skyldig att betala skadestånd. I ditt fall blir det fråga om ett så kallat täckningsköp, dvs. att du varit tvungen att köpa en annan vara på grund av dröjsmålet av varan. För att vara berättigad skadestånd för prisskillnaden mellan den första varan och "ersättingsvaran" krävs det att det så kallade täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom en skälig tid efter att köpet hävts. Detta framgår av 33 § KköpL.

I ditt fall har du behövt köpa varan från en annan näringsidkare på grund av dröjsmålet och om du har gjort det med tillräcklig omsorg, dvs inte köpt en onödigt dyr ersättningsvara, och inom skälig tid, dvs inte dröjt allt för länge med det nya köpet, så bör du ha rätt till skadestånd i form av mellanskillnaden mellan den första varan och ersättningsvaran.

Mitt råd är att du tar kontakt med företaget du beställt varorna ifrån och framför din begäran om skadestånd för ditt täckningsköp.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare