FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt05/05/2022

Skadestånd när hund har dödat katt

Vår hund dödade en katt och gjorde upp att betala 3500. De vill nu ha mer pengar, har de rätt till det? Isåfall vart slutar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med så har är ni som hundägare så kallat strikt ansvariga för de skador som hunden orsakar (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Det innebär att det inte spelar någon roll om ni har varit oaktsamma eller inte, utan de skador som hunden orsakar är man skyldig att ersätta.

En katt utgör i lagens mening en sak. Ersättningen ska därmed uppgå till så mycket som katten var värd (5 kap 7 § SkL). Eftersom jag inte vet hur mycket katten var värd så är det svårt för mig att veta hur mycket mer ni kan tänkas behöva betala. Om du tycker att kattägarna begär mycket pengar kan du förslagsvis be om något bevis på vad katten var värd så att du vet att du inte betalar för mycket.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare