Skadestånd från arbetsgivare

Hejsan svejsan!

I förra veckan glömdes jag bort på toaletten på kontoret vid stängningsdags. Detta resulterade i att så fort jag öppnade toalettdörren för att återvända till kontoret så gick larmet på. Jag blev så rädd och chockad att en panikångestattack utlöstes. Nu ligger jag hemma och är rädd för att gå tillbaka till jobbet. Tänk om samma sak upprepas?! Seriöst, det här var för panikartat för att jag ska palla med att fortsätta jobba där. Dessutom tjuter det fortfarande i mina öron efter att larmet lösts ut. Hur ansöker jag om skadestånd? Är jag ens berättigad skadestånd? Om inte så kommer jag sjukanmäla mig och lugna ned mig hemmavid, för att ett annat jobb. Som det ser ut nu så vill jag bara säga upp mig på stående fot. Tips? Råd?

Mvh Helena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Skadestånd kan antingen vara inom- eller utomobligatoriskt. Detta innebär kort beskrivet att man antingen grundar ens skadeståndsanspråk på ett avtal eller inte. Du står i ett avtalsförhållande till din arbetsgivare (härefter AG). Jag tvekar dock på ditt anställningsavtal reglerar den uppkomna situationen. Vi får därför titta på huruvida du kan grunda ditt skadeståndsanspråk på någon annan grund. Närmast till hands ligger det att grunda det på skadeståndslagen (SkL). Enligt lagens 2 kap 1 § ska den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vållar personskada ersätta skadan. Anspråket torde därmed riktas mot de kollegor som glömde dig på toaletten. Jag tvekar dock på att dina kollegor med uppsåt låst in dig på kontoret och jag tror även att du får en svårighet att visa att någon förfarit oaktsamt. Jag tror tyvärr därför att du får mycket svårt med att vinna framgång med en skadeståndstalan. Jag kan dock rekommendera att du vänder dig till din AG eller försäkringsgivare så att de kan hjälpa dig med eventuella försäkringsersättningar för det inträffade.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare