FrågaSKATTERÄTTÖvrigt05/07/2017

Skadestånd för täckande av inkomstbortfall är enligt praxis skattepliktigt.

Hej. vi fick ett skadestånd från Nordea på 500 000 enär de hade tagit ut pengar från vårt konto som förts över som betalning för hyra men de förde tillbaka dom till bolaget som fört över dom, vi polisanmälde händelsen o då hörde Nordea av sig o vi fick pengarna som skadestånd,. Vi fick hela summan som skadestånd så det blev ju ingen moms men frågan är nu om det är skattepliktigt då det är ett skadestånd, skulle bli glad för svar enär vi får olika besked från skattekontoren när vi frågar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadeersättning av annan anledning än sakskada regleras inte i lagen, utan reglerna har utbildats i rättspraxis. Närmare bestämt är skadestånd för täckande av inkomstbortfal enligt praxis skattepliktigt. Det finns dock undantag där skadestånd inte ansågs utgära skattepliktig intäkt i någon förvärvskälla, men detta fall avsåg kompensation för kostnader och skadeståndet kunde inte ses som en del av vederlaget för egendomen. I ert fall har skadeståndet kommit som ersättning för en skattepliktig förvärvskälla, dvs hyreinkomsten, och det är sålunda skattepliktigt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare