FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/07/2021

Skadestånd för sakskada

Hej!

Min son lånade ut sin moped som är halvförsäkrad. Kompisen krockade med den och det är skador på mopeden, kåpor är sönder.

Halvförsäkring täcker inte skadorna (då skulle den varit helförsäkrad)

Jag har kontaktat föräldrar som säger att de ska hörs med sitt försäkringsbolag och återkomma.

De säger så varje vecka jag ringer och det har gått flera veckor nu.

Vad kan jag göra? Kan jag kräva dem på skadestånd? Hur gör man då? Kan man sätta en deadline så det inte drar ut på tiden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Orsakar en person skada på en sak, s.k sakskada, så är den vållande personen ersättningsskyldig för kostnaden av den uppkomna skadan. I detta fall har mopeden fått skador på som ni söker ersättning för. För att ni ska ha rätt till ersättning måste personen som kört mopeden agerat vårdslöst (culpöst), 2 kap. 1 § Skadeståndslagen (SkL). Utöver ett krav på vårdslöshet så måste det visas att det föreligger adekvans och kausalitet, vilket inom juridiken innebär ett krav på att skadan på mopeden ska vara en rimlig följd av det vårdslösa handlandet samt att det ska föreligga ett orsakssamband mellan skadan och det vårdslösa handlandet.

Du anger inte åldern på personen som lånat mopeden och under vilka omständigheter men vårdnadshavarna till personen kan vara ansvariga att betala en del av skadeståndet, s.k principalansvar, om skadan har uppstått under vållande av brott eller vid kränkning, 3 kap. 5 § SkL.

Det finns en möjlighet att kräva personen på skadestånd och vill ni gå vidare med detta till domstol så är ett tips att kontakta en jurist för rådgivning och eller för hjälp som juridiskt ombud. Du kan kontakta en av våra jurister på https://lawline.se/boka

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare