Skadestånd för hundägare

Hej! Jag har en fråga angående skadestånd. Jag var ute och gick med min hund (såklart kopplad) när vi blev attackerade av en annan hund (ej kopplad) som bet min på diverse ställen i kroppen. Detta resulterade i skador på min hund så vi fick åka till veterinären. Har skrivit ett brev till den andra hundägaren om att jag begär skadestånd för mina faktiska kostnader plus körersättning till djursjukhuset. Hon har valt att ta det genom sin hemförsäkring kan jag på något sätt begära information så jag säkert vet att hon har tagit kontakt med sitt försäkringsbolag? Och hur länge är det normalt att vänta innan man går vidare med ärendet Till domstol eller kronofogden? Jag har polisanmält händelsen. Har bildbevis på hundens skador. Är det något mer jag behöver tänka på ur ett juridiskt perspektiv? Undrar även om man kan kräva ersättning för kostnader som uppstår hos kronofogden och domstol?

Lawline svarar

Hej!

Huvudregeln gällande skador som en hund orsakar är att ägaren till djuret ska ersätta skadan, detta framkommer av §19 i tillsynslagen över hundar och katter, https://lagen.nu/2007:1150. Det spelar ingen roll VEM som vållat skadan, det är alltid hundägaren som i första hand ska ersätta den uppkomna skadan. Det kommer alltså inte bli någon fråga om vem som vållat skadan och så vidare – utan det är alltså just hundägaren som ska stå för dina uppkomna skador. Om det är annan än hundägaren som vållat skadan kan skadevållaren dock gentemot hundägaren bli skyldig att betala tillbaka det som denna betalat i skadestånd.

Vad gäller hur hundägaren väljer att finansiera betalningen till dig är det egentligen inte relevant för din del – det viktigaste är ju att DU får ditt skadestånd.

Mitt tips till dig är därför att påtala det som jag skrev ovan till hundägaren och ifall denna ändå väljer att inte betala dig för de uppkomna skadorna är det alltså upp till dig att göra en stämningsansökan gentemot denna. Det kan du göra här, http://www.domstol.se/tvist/stamningsansokan/. Det kan alltså komma att bli fråga om domstolsförfarande i det fall då hundägaren inte vill betala dig.

Tack för att du vänder dig till Lawline, hoppas du känner att din fråga är besvarad!

Vänligen,
Alfred BrandtRådgivare