Skadestånd för felaktigt utförd tjänst

Jag lämnade in min Iphone 5S hos ett företag som lagar iPhones för att batteritiden var dålig, de bytte batteriet. Efter batteribytet var batteritiden ännu sämre så jag lämnade in den igen, de erkände då att de hade råkat skada några motstånd på moderkortet när de bytte batteriet. De skickade utan att fråga mig vidare mobilen på lödning i en annan butik och efter detta försök till lagning så uppkommer ytterligare problem såsom mobilen blir överhettad och täckningen är dålig utöver det redan dåliga batteriet.

Nu fick jag tillbaka pengarna från batteribytet men de beklagar att de inte kan laga moderkortet och rekommenderar att jag försöker ta mobilen på hemförsäkringen. Så min fråga är alltså vilka möjligheter har jag att få ersättning för att de har skadat min mobil?,( vilket de alltså självmant har erkänt)

Mycket tacksam för svar,

Med vänlig hälsning

Filip

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tjänsten som du har betalat för omfattas av konsumenttjänstlagen (KtjL) https://lagen.nu/1985:716

I tjänsteuppdraget du har betalt för ingår att butiken ska utföra reparationen på ett fackmannamässigt sätt, vilket det knappast kan vara när de orsakar en skada på detta sätt, KtjL 4§.

Om tjänsten inte är fackmannamässigt utförd är det ett fel i lagens mening, KtjL 9§p1.

När ett fel har konstaterats har du som konsument rätt till ett antal olika påföljder beroende på vilken påföljd som bäst lämpar sig för att åtgärda det fel som du har drabbats av. Av dessa påföljder är en hävning av avtalet lämpligast då butiken ej kan åtgärda felet. Det verkar som att det är det som har skett eftersom du har fått tillbaka de pengar du lagt ut.

Eftersom din telefon har skadats när den har varit inlämnad i butiken och därmed under butikens kontroll är butiken skyldig att ersätta skadan så länge butiken inte kan visa att felet ej beror på att de har varit försummliga, KtjL 32§. Detta gäller alltså utöver hävningen av avtalet och kan inte avhjälpas bara genom att butiken betalar tillbaka pengarna för batteribytet.

Eftersom butiken erkänt att de orsakat skadan bör de få svårt att visa att de ej varit försummliga och du bör ha goda chanser att få ersättning för skadorna på din telefon.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare