Skadestånd för fall på övergångsställe

Hejsan.

Jag snubblade jag när jag gick över ett övergångsställe i centrum.

Jag trillade så jag slog hål vid ögat så jag fick uppsöka Vårdcentralen för att få ögat limmat.

Övriga skador så blev det att jag skrubbade mitt högra knä, händerna samt fått väldigt ont i revbenen, nyckelbenet, ryggen, armarna, nacken och huvudet.

Mina glasögon blev skadade och kläderna och min handväska gick sönder.

Jag kommer under dagen att uppsöka vårdcentralen eftersom jag fortfarande efter att ha vilat hela helgen har väldigt ont samt så måste jag till Optiken för att få mina glasögon lagade.

Ska tillägga att jag sedan tidigare har 3st. Whiplash relaterade skador efter 3st. bilolyckor så disken mellan 5:e och 6:e kotan är sänkt och det gör att jag alltid har ont men nu har jag mera ont än vanligt.

Hur ska jag gå tillväga för att få ersättning, försäkringsbolaget vet jag men kan jag kontakta gatukontoret också eller kommer det inte att göra någon skillnad??

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst vill jag beklaga händelsen, vilken otur du hade.

Du undrar hur du kan gå tillväga för att få ersättning för dina skador. Precis som du nämner kan du kontakta ditt försäkringsbolag som, beroende på vilka villkor som gäller för just din försäkring, kan ha möjlighet att ersätta dig.

Du undrar också om du kan få ersättning från annat håll. Eftersom skadan skede på ett övergångsställe i centrum utgår jag ifrån att det är kommunens mark.

Den rättsliga regleringen för skadestånd finns i Skadeståndslagen (1972:207) (SkL), du hittar den här. I SkL 2:1 finns bestämmelser om personskador. Däri stadgas att någon som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar en personskada ska ersätta skadan. Att någon ”vållar” en skada kräver inte att det rör sig om en aktiv handling, det kan röra sig om en underlåtenhet att handla.

Alltså krävs det för att kommunen ska bli ersättningsskyldig att den agerat uppsåtligen eller varit vårdslös. Du nämner inget om att vägen varit ojämn eller liknande. Det skulle kunna gå att argumentera för att en kommun agerat vårdslöst genom att inte sanda en isig väg eller rätta till ojämnheter i marken för att det föreligger en skyldighet för kommunen att göra det, just för att personer inte ska kunna komma till skada. Men det beror också på omständigheterna och bevisbördan ligger på den som skadats. Det ska också finnas ett orsakssamband mellan vårdslösheten och skadan.

Är det så att det inte funnits hål/ojämnheter eller liknande på övergångsstället där du snubblade blir det därför svårt att hävda att kommunen har ett skadeståndsansvar. Jag råder dig därför att kontakta ditt försäkringsbolag.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att du kryar på dig!

Lawline RådgivareRådgivare