Hur söker man skadestånd efter olycka med cykeln i trafik?

Hej, Jag blev nyligen påkörd av en bil när jag cyklade på väg hem från affären. Köpte cykeln för ca 3 veckor sen inför mitt pendlande och nu är den redan förstörd + att jag skadade mig lite. Vad gäller? Ska jag kontakta försäkringsboalget enbart eller vad brukar man göra. Aldrig varit med om detta förut så är ganska förvirrad.

Lawline svarar

Hej,

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som orsakar en skada på en sak med uppsåt eller vårdslöshet ska ersätta denna skada enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen (SkL). Enligt din beskrivning tolkar jag det som att bilisten inte varit aktsam i förfarandet av dennes fordon. Detta har resulterat i att det funnits en oaktsamhet som kan innebär att denne kan behöva betala skadestånd. För att skadestånd ska anses föreligga krävs det nämligen att det rör sig om vårdslöshet. Med tanke på att din cykel är ganska ny, bör den ersättas till nästan nypris alternativt nypris.

Min rekommendation är att du börjar med att kontakta ditt försäkringsbolag eftersom det är dem som utreder ansvarsfrågan. Om bilisten anses ha agerat vårdslöst kommer skadan kunna ersättas, det vill säga värdet av cykeln.

Om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare