Skada orsakad av hund när ägaren inte har någon försäkring

Hej!

Jag blev illa biten av en hund 29/6

Har legat på sjukhus i 3 v och genomgått operationer.

Går sjukskriven och har ansiktsmask.

Ägaren (en vän) har fortfarande inte anmält skadan till sitt försäkringsbolag. Så jag börjar fundera på om han kanske inte har någon försäkring.

Vart vänder jag mej då? Om jag ska göra en skadeanmälan?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av skadeståndsrättslig karaktär och regleras i lag om tillsyn över hundar och katter (lag om hund och katt).

Det skadeståndsrättsliga anspråket

Huvudregeln inom skadeståndsrätten är att man ska varit vållande till skadan, alltså att man varit vårdslös. Vad gäller hundar gäller dock ett så kallat strikt ansvar och man behöver inte varit vårdslös. En skada som orsakar av en hund ska ersättas av dess ägare även om denna inte vållat skadan (19 § lag om hund och katt).

Vad kan du göra?

Även om din vän inte har någon försäkring är han skyldig att ersätta dina skador. Det du kan göra är därför att vända dig till tingsrätten med dina skadeståndsrättsliga anspråk. Om du har en egen försäkring som täcker personskador hade jag även tagit kontakt med dem för att se om du behöver lämna in en skadeanmälan även till dem.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare