Skada orsakad av hund

Hej. Min hund kom ur vår inhägnad för att grannens höns var uppe i vår trädgård och det störde nog min hund som tog sig ut. Han börjar jaga hönsen och dödar tre av dessa. Då har jakten gått över på deras "mark" där han även dödar hönorna. Det är vanliga värphöns. Vad gäller? Hur mycket kan det handla om i pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller är att du ska ersätta hönsägaren för de skador din hund orsakat. Detta framgår av 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Ansvaret är strikt. Det spelar alltså ingen roll att hönsen var uppe i er trädgård. Enligt 5 kap. 7 § skadeståndslagen omfattar ersättning för sakskada (djur är saker i skadeståndsrättslig mening) sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, annan kostnad till följd av skadan samt inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. Hur man översätter det i rena siffror får det ankomma på hönsägaren att svara på. Det är ju han som ska begära ersättningen. Sedan han framfört sitt anspråk är det upp till er att ta ställning till om ni finner beloppet skäligt eller inte. Det ska också sägas, att sakskador enligt 6 kap. 1 § andra stycket skadeståndslagen kan jämkas, om vållande på den skadelidandes sida har medverkat till skadan. Det betyder att beloppet kan komma att sättas ner något, om hönsägaren t.ex. struntat att låsa in hönsen, eller något annat i den stilen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare