Ska ugnsplåtar/-galler ingå vid köp av bostadsrätt?

Hej,

Angående ett köp av bostadsrätt. Jag har efter en tid upptäckt att säljaren tagit med sig inredningen i ugnen, det vill säga plåtar, galler etc. Visst ska detta anses ingå vid köpet om annat inte avtalats?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som ingår vid ett köp av bostadsrätt är bostadstillbehöret. Jordabalken reglerar endast fast egendom (mark) och en bostadsrätt är lös egendom, det finns alltså ingen särskild lag som reglerar vad som ska anses vara tillbehör till en bostadsrätt. Det är således köplagen som är tillämplig.

Själva avtalet är därför viktigt, och framförallt det som står i objektsbeskrivningen. Står tillbehören till ugnen med så ska dessa ingå vid köpet. Jag tror det kan bli svårt att argumentera för att dessa ska ingå eftersom inget annat har avtalats då det snarare är motsatsen som gäller. Vid gränsfall brukar man ta hjälp av vad som står i jordabalken för att även tillämpa på bostadsrättsköp.

En aspekt som kan vara viktig är om det är den tidigare ägaren av bostadsrätten eller om det är bostadsrättsföreningen som köpt ugnstillbehören. Annars brukar man räkna med sådant som är fastmonterat och tillför nytta under en längre tid som bostadstillbehör, såsom t.ex. själva ugnen eller en diskmaskin.

Jag råder dig att kontakta mäklaren eller bostadsrättsföreningen för att få veta exakt vad som gäller.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare