FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/04/2019

Ska tillgångar utomlands inkluderas i en bodelning?

Hej

Min pappas fru har tillgångar utomlands ska dessa inkluderas i en bodelning om pappa dör?

Detta under förutsättning att det inte finns äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning mellan makar hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

Huvudregeln är att all egendom som är giftorättsgods ska ingå i bodelning mellan makar (ÄktB 10 kap. 1 §). Undantag görs för de tillgångar som är enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §). All egendom som inte är enskild, utgör giftorättsgods, oavsett om tillgångarna finns utomlands eller i Sverige.

Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord, som du nämner i din fråga, men även genom gåva eller testamente (ÄktB 7 kap. 2 §). Om din pappas fru har fått egendom med gåvobrev eller villkor i arv att egendomen ska vara enskild ska den inte ingå i bodelningen.

Sammanfattning

Din pappas frus tillgångar som finns utomlands ska sannolikt inkluderas i en bodelning om din pappa dör - förutsatt att egendomen utgör giftorättsgods.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Ställ gärna en ny fråga till oss på Lawline om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare