FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/02/2020

Ska tillgångar i utlandet ingå i bodelningen?

Vad gäller vid skilsmässa och bodelning om min fru som kommer från Thailand står som ägare för en bil i Thailand och vi tillfälligt gemensamt betalat för den. ? Köpet är gjort före äktenskapet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att ni inte har ett äktenskapsförord.

Bilen är att se som giftorättsgods och ska därför ingå i bodelningen

I bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalk, ÄktB). Vad som är giftorättsgods definieras negativt. Giftorättsgods är det som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är exempelvis egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild, eller till följd av gåva med villkoret att egendomen ska vara enskild m.m. (7 kap. 2 § första stycket ÄktB).

Eftersom jag utgår från att ni inte har ett äktenskapsförord är bilen att se som giftorättsgods oavsett om den köpts före eller under äktenskapet, dock inte om köpet skett efter brytpunkten då det är egendomsförhållandena vid brytpunkten som man utgår från i en bodelning (9 kap. 2 § ÄktB). Brytpunkten är den dag ansökan om äktenskapsskillnad inkommit till tingsrätten. Eftersom bilen är att se som giftorättsgods ska även den ingå i bodelningen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare