Ska svensk eller spansk arvslag tillämpas?

Hej!

Jag har haft mycket nytta av era råd hittills. Tack!

Min svåger avled för en månad sedan i Spanien. Bosatt där sedan 17 år.

Han hade ett svenskt aktiebolag, som ägde en lägenhet i Spanien.

Enligt svenska skatteverket och Pensionsmyndighetens var han änkling.

Sambon i Spanien hävdar giftemål sedan 2001.

Gäller svensk eller spansk arvslag beroende på tillgångar i Sverige?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv med internationell anknyntning regleras i EU:s arvsförordning. Arvsförordningen reglerar vilket lands domstolar som får besluta i frågor om arvet och vilket lands lag som ska tillämpas.

Som huvudregel är det lagen i det land där den avlidne hade sin hemvist som ska tillämpas på arvet. Undantag är om det framgår av alla omständigheter att den avlidne vid sin död hade uppenbart närmare anknytning till ett annat land, eftersom då ska lagen i det landet tillämpas istället (artikel 21 arvsförordningen). Undantaget tillämpas dock restriktivt. I princip krävs att man knappt har någon anknytning till hemviststaten.

Man har rätt att göra ett särskilt lagval i testamente där man anger vilket lands lag som ska tillämpas på arvet. Dock har man bara möjlighet att välja ett lands lag som man är medborgare i (artikel 22 arvsförordningen).

Sammanfattningsvis eftersom din svåger var bosatt i Spanien sedan 17 år kan han anses haft hemvist i Spanien och då ska spansk arvslag tillämpas. Detta gäller under förutsättning att han inte hade skrivit i ett testamente att han ville att svensk lag skulle tillämpas på arvet istället. Det är inte troligt att han skulle anses ha haft uppenbart närmare anknytning till Sverige, varpå svensk lag skulle ha tillämpats, eftersom att var bosatt i Spanien sedan 17 år tillbaka och därför har stark anknytning till Spanien.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare