FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2018

Ska smycken som jag har fått i gåva ingå i bodelningen?

Hej , Vi skilda sedan tre år , förre 18 år sen när vi giftade då fick jag guld / smycken som giftgåva från honom och det var inte i Sverige då . Även Fick guld som gåva från min föräldrar . Han har 18 år gamla kvitton från hemlandet och de kvitton visste ingenting om dem . När skilde mig då lämnade allt möbler till honom . Ingen avtal eller bodelning mellan oss.

Frågan är har han rätt att begära igen bodelning .

Tack ska ni ha .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att när ett äktenskap upplöses så ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (se 9 kapitlet 1 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Det betyder att din före detta make har rätt att begära bodelning eftersom ni inte har genomfört någon bodelning tidigare.

Angående smycken så kan du ta undan från bodelningen kläder och föremål som du har fått för din personliga bruk (liksom personliga presenter) (se 10 kapitlet 2 § ÄktB). Detta betyder att dina smycken inte kommer att vara egendom som du kommer behöva dela med din före detta make vid en bodelning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare