FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/10/2021

Ska sambor dela lika på den gemensamma bostaden när man gör slut?

Hej!

Vi köpte ett hus med min ex-sambo i 2016. Jag vill veta om jag har rätt till huset om vi är inte ihop längre (från april 2021)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till lawline.

Jag tolkar frågan som att du och/eller din ex-sambo köpte huset under tiden ni var tillsammans med avsikt att bo där tillsammans. Jag antar också att ni inte upprättat ett samboavtal.

Situationen regleras i sambolagen (SamboL). Vid en separation har man som sambo rätt att bodela. I bodelningen ingår bostad och bohag, dvs huset bland annat (3 § och 5 § SamboL). Huset, men även eventuella skulder kopplade till huset, ska då delas lika (14 § SamboL). Du ska begära bodelning inom ett år från att ni separerade (8 § andra stycket första meningen SamboL).

Svaret på din fråga är alltså att du har rätt till halva huset.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare