Ska säljaren stå för kostnader för såld båt som reparerats innan affären?

Sålt en båt med mäklare. Köpekontrakt gjordes och eftersom båten var nyreparerad så låg den på land och köparen provade aldrig båten men eftersom den var nyreparerad så fungerade den. 2 månader senare hör köparen av sig och påstår att båten aldrig gått igång sen han köpte den. Nu vill köparen att säljaren ska betala. Har inte företaget som reparerade ett ansvar? Vad säger lagen om allt detta? Det är en båt som såldes för ungefär 50tusen.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att köpet är mellan två privatpersoner och då tillämpas köplagen (KöpL).

Först och främst är det avtalet som styr hur ni nu ska göra. Har ni avtalat något om reparation, ansvar och ersättning så är det det som gäller. I andra hand blir köplagen lösningen. Enligt köplagen är det säljaren som ska åtgärda fel som varit vid från och med säljpunkten. Dock har en köpare undersökningsplikt, vilket betyder att köparen ska undersöka varan för att upptäcka eventuella fel, 20 § KöpL. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare, 21 § KöpL.

När det gäller köp av tjänst så är det konsumenttjänstlagen som ska tillämpas. Är det så att reparationen inte utförts på rätt sätt så får du som säljare reklamera tjänsten till det företaget som utförde reparationen, 9 - 12 §§ konsumenttjänstlagen (KtjL). Företaget får då antingen reparera om den eller betala tillbaka del av summan, men annars får du faktiskt även häva köpet då detta är av väsentlig betydelse i och med att du kommer lida ekonomisk skada om reparationen inte utförs på nytt 17 § och 21 § KtjL.

Sammanfattningsvis är det du som säljare som har ansvar att reparera båten, om du och köparen inte avtalat annat. Du ska då vända dig till företaget som genomförde reparationen och reklamera det. Företaget har då skyldighet att göra en ny reparation utan kostnad eller om det blir för dyrt för de, att du häver köpet och får pengarna tillbaka. Varken du som säljare eller din köpare ska alltså betala något för reparationen

Jag hoppas du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma.

Önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare