Ska reparationskostnader för kattkiss ersättas?

Hej.

Jag har nyligen flyttat från ett hyreshus där jag bott i ca 9 år.

Efter ca 1 vecka kontaktar hyresvärden mig och säger att jag kommer att bli betalningsskyldig för renovering av kattkiss skador.

Detta är för mig en nyhet.

När en förbesiktningen gjordes så fick jag protokoll på vad som skulle åtgärdas.

Jag åtgärdade dessa saker.

På slutbesiktningen som varken jag eller min man kunde medverka på så en god vän till oss var med fick hon till sig att Listerna i ena rummet inte var godkända för dom inte var blankt vita, att tapeten som vi tapetserat över den gamla tapeten med kunde skymtas på väggarna i ett rum samt på en vägg till i ett annat rum.

Sen hade vi glömt att rengöra fläktfiltret.

Hyresvärden skulle sammanställa dokumentet och sedan ge det till min vän som var med.

Vi har ff inte fått något protokoll.

Detta skedde den 31/3 kl 14.00.

Den 6/4 på kvällen får jag ett sms från hyresvärden där det står att hon försökt nå oss den 1/4 på ett visst nr.

min mans gamla.

hyresvärden har hans nya nr.

där står det att det var så stora brister i städningen ( gjord av städbolag)så dom fick börja undersöka genom att riva ut lister osv i hallen. det var då kattkisset uppdagades.

Tydligen fanns det på flertalet ställen i hallen under plastmattan. Samt i köket under trä golvet.

Detta har varken jag eller någon annan luktat och påtalas inte i något protokoll.

ska jag betala ?

nya hyresgästen har oxå katter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår din fråga som att du undrar om du ska betala hyresvärden för skadorna som uppkommit av kattkisset. Detta kommer jag utgå ifrån i mitt svar. Eftersom detta rör sig om en hyreslägenhet är 12 kap jordabalken (JB) tillämplig (JB 12 kap. 1 §).

Hyresgästen ska betala ersättning för skador av katt

Hyresgästen ska under hyrestiden väl vårda lägenheten (JB 12 kap. 24 § stycke 1). Detta innebär att du som hyresgäst ska vårda lägenheten så inte skada uppkommer. Om hyresgästen genom eget vållande, oaktsamhet eller av försummelse orsakat skada ska du ersätta den (JB 12 kap. 24 §). Detta inkluderar skada som ett husdjur orsakar, som kattkiss under plastmatta. Skador som kattkiss ingår alltså inte inom normalt slitage av en lägenhet. Därmed är du som hyresgäst skyldig att ersätta skadorna av kattkisset, så det är rimligt att hyresvärden vill ha ersättning för reparationskostnaden.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare